چین به دنبال پر کردن جای آمریکا در افغانستان نیست

به گزارش تور چین ارزان، خبرنگاران: نماینده ویژه چین در افغانستان تاکید نمود: پکن به هیج وجه قصد ندارد پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان جای آنها را بگیرد ولی نقش مهم و بزرگی را برای یاری به بازسازی افغانستان ایفا خواهد نمود.

چین به دنبال پر کردن جای آمریکا در افغانستان نیست

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، دولت چین به تازگی نماینده ویژه ای را برای امور افغانستان معین نموده است. چین به شدت نگران اوضاع امنیتی افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو در اواخر سال 2014 میلادی است.

بر اساس این گزارش سان یوژی سفیر سابق چین در هند و افغانستان به عنوان نماینده ویژه چین در افغانستان انتخاب شده است و ارتباط نزدیکی با افغانستان و سایر طرف های فعال در این کشور خواهد داشت.

چین از دیرباز توجه ویژه ای به منابع معدنی افغانستان داشته و کوشش زیادی را برای عقد قراردادهای مالی در این زمینه با کابل شروع نموده است.یکی از مهمترین نگرانی های چین تحرکات و اقدامات اویغورها است که خواهان استقلال ایالت شین جیانگ در غرب چین هستند. خروج نیروهای ناتو از افغانستان تا انتها سال جاری موجب نگرانی های چین شده است.

مقام های پکن بر این باورند که صدها نفر از جنگجویان اویغور در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان مخفی و به تحرکات خود ضد دولت چین ادامه می دهند. مقام های غربی معتقدند که چین احتمالا نقشی راهبردی در افغانستان خواهد داشت ولی سان یوژی در این باره تاکید نمود: مشارکت چین در افغانستان بیشتر تجاری خواهد بود.

وی توضیح داد: این ایده که چین پس از خروج نیروهای خارجی جای آنها را در افغانستان پر می نماید وجود ندارد. از زمان سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان در سال 2001 میلادی چین 250 میلیون دلار برای حمایت امنیتی از افغانستان اختصاص داده است.

کنسرسیوم متشکل از سرمایه گذاران چینی قرارداد 3 میلیارد دلاری برای فراوری مس در افغانستان به امضا رسانده اند ولی اجرای این پروژه به علت حملات شبه نظامیان متوقف شده است.سان یوژی تاکید نمود: هر گونه مشارکت مالی در افغانستان نیازمند امنیت و ثبات است. در بلندمدت افزایش سهم چین در بازسازی مالی افغانستان به وسیله تجاری انجام خواهد شد.

وی گفت: دولت جدید افغانستان باید مسئول برقراری امنیت باشد. آمریکا برای خروج از افغانستان آماده شده و ما از این مساله استقبال می کنیم. ما همین طور از اقدام آمریکا برای باقی نگه داشتن بعضی پایگاه های نظامی در افغانستان برای همکاری با مردم و دولت افغانستان در مقابله با تروریسم استقبال و حمایت می کنیم.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 646

به "چین به دنبال پر کردن جای آمریکا در افغانستان نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین به دنبال پر کردن جای آمریکا در افغانستان نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید