گاردین: زیاده روی حماقت آمیز بن سلمان علیه کانادا، کشورهای اروپایی علیه عربستان متحد شوند

به گزارش تور چین ارزان، یک رسانه انگلیسی، اقدامات ولیعهد سعودی علیه کانادا را یک زیاده روی حماقت آمیز توصیف کرد و سیاست های وی در منطقه و دنیا را شکست خورده دانست.

گاردین: زیاده روی حماقت آمیز بن سلمان علیه کانادا، کشورهای اروپایی علیه عربستان متحد شوند

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله خود به آنالیز بحران در روابط بین عربستان و کانادا درپی درخواست اوتاوا از ریاض برای آزاد کردن دو فعال مدنی و حقوقی زندانی در عربستان پرداخت و نوشت: عربستان این درخواست را تقبیح کرد و آن را دخالت در امور داخلی خود دانست و سفیر کانادا را اخراج و همه پروازها بین عربستان و کانادا را لغو کرد و تجارت و سرمایه گذاری در کانادا را به حالت تعلیق درآورد.

این روزنامه اضافه کرد: عربستان همچنین از دانشجویان و بیماران عربستانی خواست تا خاک کانادا را ترک نمایند و ریاض آغاز به فروش دارایی های خود در کانادا کرد. به نظر می رسد بعضی از این اقدامات نظیر فراخواندن دانشجویان و بیماران بیش از آنکه به زیان کانادا باشد، به زیان شهروندان سعودی است.

روزنامه گاردین در اشاره به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نوشت: این زیاده روی بیانگر حماقت مردی است که علیه یمن جنگ به راه انداخت و محاصره ای شکست خورده را برای تسلیم کردن قطر اعمال کرد. اما او به طور قطع با توجه به برخورداری از حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در حمله اخیرش علیه جاستین ترودو نخست وزیر کانادا احساس جرأت می نماید. غیرمنتظره نبود که وزارت خارجه آمریکا بیان کرد که در این جر و بحث (بین عربستان و کانادا) دخالت نخواهد کرد. ناامید نماینده تر آن بود که دیگران سکوت کردند. همه آنچه انگلیس از دو هم پیمان نزدیک خود خواست، فقط خویشتنداری بود. لندن گفت که به طور منظم موضوع های حقوق بشری از جمله بازداشت های اخیر در عربستان را با این کشور مورد بحث قرار می دهد.

این روزنامه اضافه کرد: ریاض با موضعگیری های تند خود در قبال کانادا به دیگران پیغام می فرستد. با اینکه این اقدامات و موضعگیری های عربستان در قبال کانادا شدید است، اما جدید نیست زیرا پیشتر شرکت های آلمانی نیز هزینه موضع دولت کشورشان در سال گذشته در قبال بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان در ریاض را پرداختند.

روزنامه گاردین نوشت: به نفع کشورهای اروپایی است که در کنار هم بایستند و به ولیعهدی سعودی بگویند که رفتارش بی هزینه نخواهد بود و همانطور که موج بازداشت های بن سلمان علیه بازرگانان و شاهزادگان در پوشش مبارزه با فساد باعث احساس ناامنی سرمایه گذاری شد؛ بحران با کانادا نیز ضمانت و اطمینان به سرمایه گذاران نخواهد داد. این درحالی است بن سلمان برای مدرن کردن عربستان به حمایتی خارجی احتیاج دارد.

این روزنامه گفت: بعضی مسئولان و تحلیلگران معتقدند که اقدامات عربستان علیه کانادا فقط این کشور را هدف قرار نداده است؛ بلکه عربستان می خواهد این پیغام فراگیر به غرب را برساند که هرگونه انتقاد از سیاست داخلی خود را نخواهد پذیرفت.

این روزنامه اضافه کرد: ترامپ با موضعگیری خود در قبال عربستان و به طور کلی خاورمیانه فضای راحتی برای عربستان ایجاد کرد، زیرا آمریکا بحث درباره حقوق بشر با هم پیمانان یا دشمنانش را رد می نماید؛ علاوه بر این به نظر می رسد که مسئله حقوق بشر مورد توجه زیاد ترامپ نیست.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 545

به "گاردین: زیاده روی حماقت آمیز بن سلمان علیه کانادا، کشورهای اروپایی علیه عربستان متحد شوند" امتیاز دهید

1 کاربر به "گاردین: زیاده روی حماقت آمیز بن سلمان علیه کانادا، کشورهای اروپایی علیه عربستان متحد شوند" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: زیاده روی حماقت آمیز بن سلمان علیه کانادا، کشورهای اروپایی علیه عربستان متحد شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید