حساب بانکی به چه دلایلی توقیف می گردد؟

به گزارش تور چین ارزان، انسداد یا توقیف حساب بانکی به معنای بازداشت وجوه بانکی است که این امر تنها بر اساس قوانین صورت می پذیرد.

حساب بانکی به چه دلایلی توقیف می گردد؟

شاید تا به حال با افرادی روبرو شده اید که به دلایلی حساب بانکی شان توقیف شده است. اما اصولا توقیف حساب بانکی به چه دلایلی صورت می گیرد و چگونه می توان در چنین شرایطی آن را رفع توقیف کرد؟ در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز دلایل توقیف حساب بانکی می پردازیم.

حساب بانکی به چه دلایلی توقیف می گردد؟

از مهم ترین دلایل توقیف حساب بانکی ، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقررات داخلی بانک ها: به عنوان مثال راکد ماندن طولانی مدت حساب یا ناقص بودن مشخصات شناسایی مشتری می تواند از دلایل انسداد حساب بانکی به شمار رود که معمولا با مراجعه به بانک می توان این مشکل را بر طرف کرد.
  • مسدودی حساب بانکی به خاطر ضمانت وام: افرادی که ضامن وامی شده اند، در صورتی که فرد وام گیرنده نتواند اقساط خود را پرداخت کرد، حساب ضامن مسدود خواهد شد.
  • مسدودی حساب بانکی به خاطر چک بلامحل: حساب افرادی که چک بلامحل کشیده اند به مدت 7 سال از تاریخ آخرین چک برگشتی مسدود خواهد شد.
  • دستور مرجع قضایی: از جمله اقدامات تامینی که جهت حفظ حقوق مردم و به ویژه خواستار یا شاکی در مراجع قضایی اعم از دادسرا، دادگاه های بدوی و تجدید نظر امکان آن وجود دارد صدور دستور توقیف حساب بانکی افراد به میزان مورد دعوی است. در مواردی مختلف قانون این امر را به عنوان تکلیف یا اختیار برای مراجع قضایی در نظر گرفته است. به عنوان مثال در آرایی که موضوع آن محکومیت سازمان طرف شکایات به پرداخت وجه در حق محکوم له است و علی رغم احضار و اخذ تعهد مبنی براجرای حکم، محکوم علیه از اجرای رای خودداری نموده باشد دادرس اجرای احکام می تواند پس از انقضا مدت یکسال از تاریخ ابلاغ رای نسبت به توقیف حساب محکوم علیه و پرداخت از آن به میزان محکوم به اقدام کند.

کدام مراجع صلاحیت توقیف حساب بانکی افراد را دارند؟

به طور کلی حساب بانکی افرادی که مطابق با ضوابط و دستور العمل های بانکی افتتاح شده است می تواند توسط بعضی مراجع در شرایطی خاص مسدود گردد که از جمله این مراجع می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دستوری که توسط مراجع قضایی صادر شده است
  • دستوری که به صورت مستقیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر شده است
  • در صورتی که مشتری تقاضا کند

رفع توقیف حساب بانکی چگونه و توسط چه مراجعی صورت می گیرد؟

مراجع قضایی مانند مراجع دادسرای عمومی و انقلاب، قضات دادگاه های حقوقی و کیفری، قضات شعب اجرای احکام دادگاه های حقوقی و دادسراهای عمومی و انقلاب می توانند نسبت به مسدودی حساب بانکی اقدام نمایند، به منظور رفع توقیف حساب بانکی ضروری است پس از کشف علت این امر در صدد رفع کردن علت آن برآمد، اما پس از آن که علت مسدود شدن حساب از سوی مراجع قضایی رفع گردد، از سمت همان مرجع بایستی دستور رفع مسدودی حساب صادر گردد. پس از آن می توان بر حسب مورد به اداره حقوقی بانک مربوطه مراجعه نموده و انسداد حساب را رفع کرد. جهت استعلام و پیگیری موردی حساب و رفع مسدودی آن، ارائه شماره مسدودی 16 رقمی از شعب بانک های مربوطه که در آن حساب دارید، الزامی است.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر انواع ضمانت های بانکی را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1555

به "حساب بانکی به چه دلایلی توقیف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساب بانکی به چه دلایلی توقیف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید