گزارش، چرا مذاکرات ترکیه با روسیه درباره ادلب با نتیجه ای تقریباً هیچ همراه شد؟

به گزارش تور چین ارزان، 4 دور مذاکرات هیئت ترکیه با طرف روس در آنکارا و مسکو در حالی خاتمه یافته که نتیجه ای در بر نداشته است، همچنین پیشنهادی که از سوی روسیه مطرح شده به مذاق طرف ترک نیز خوش نیامده است.

گزارش، چرا مذاکرات ترکیه با روسیه درباره ادلب با نتیجه ای تقریباً هیچ همراه شد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، چهار دور مذاکرات ترکیه با طرف روس در آنکارا و مسکو که درباره ادلب و از هفته گذشته شروع شد نتیجه چندانی در بر نداشته است.

محورهای 4 ملاقات گذشته آنالیز راه های برقراری هرچه سریع تر آرامش در ادلب و پیشبرد فرایند سیاسی در سوریه یعنی همان سوچی و آستانه است که طرف ترک روی آنها تأکید بسیاری دارد.

ترکیب این هیئتها شامل سدات اونال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه و مقاماتی از ستادکل نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات ترکیه (میت) و سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه و آلکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه به همراه مقامات نظامی و امنیتی بوده است.

هر 4 ملاقات در آنکارا و مسکو پشت درهای بسته و بدون نتیجه تعیین و بیانیه به سرانجام رسیده است و طرفین بر برگزاری ملاقاتهای دیگر تأکید نموده اند.

بلافاصله پس از نشست سوم بود که رؤسای جمهور روسیه و ترکیه با یکدیگر به صورت تلفنی درباره ادلب گفت وگو کردند.

اگرچه به طور رسمی محتوای نشست ها منتشر نشده است اما با نگاهی به آنچه مقامات ترکیه و روس درباره مذاکرات گفته اند می توان تا حدودی به فضای جلسات پی برد.

روایت های ترکی و روسی از مذاکرات درباره ادلب

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه یکی از این مقامات است که پس از ملاقاتهای اخیر گفت: طرفین دیدگاه های خود در مورد آتش بس متقابل، بازگشت مجدد به توافقنامه سوچی و گشت زنی های مشترک را تبادل کردند. اگر از ملاقاتهای مسکو نتیجه ای حاصل نگردد، امکان ملاقات در سطح رهبران دو کشور در روزهای آینده مطرح است.

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز با ارائه توضیحاتی در مورد این ملاقاتها گفت: ملاقاتها دو روز پشت سرهم در مسکو ادامه یافت. دیدگاه ترکیه در این زمینه بسیار واضح و تعیین است. با صراحت و شفافیت کامل به طرف مقابل اعلام نمودیم که اگر دولت سوریه به طور متناسب با توافقنامه سوچی از ادلب خارج نگردد، تدارکات نظامی لازم را انجام می دهیم.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در این خصوص گفت: تا به حال در مذاکرات، نتیجه ای که ما را مطمئن کند حاصل نشده است. پیشنهاد و نقشه عرضه شده از سوی روسیه را قبول نکردیم. این مذاکرات ادامه خواهد یافت. در ادلب موضوع تغییر نقاط دیده بانی نظامی مورد بحث نیست.

کالین اضافه نمود: برای حفاظت از ادلب و شهفرایندان غیرنظامی این جابجایی ادامه خواهد یافت. کسی تردید نکند که اگر به نیروهای نظامی ما در ادلب حمله ای صورت بگیرد به سخت ترین شکل پاسخ خواهیم داد.

از سویی دیگر روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو در مورد این نشست ها نوشت: مقامات مسکو معتقدند که آنکارا وظیفه خود در رابطه با جدا کردن تروریست ها و مخالفان مسلح میانه رو را عملی ننموده است. البته آنها در عین حال درباره وجود درک کامل بین نظامیان روسی و ترکیه ای صحبت می نمایند.

در این گزارش آمده است: مقامات دیپلماتیک و نظامی روسیه و ترکیه در جریان مذاکرات 17-18 فوریه (28-29 بهمن ماه) در مسکو، بر تعهدات خویش نسبت به توافقات قبلی طرفین در زمینه کاهش تنش ها و فراهم سازی شرایط برای تسهیل شرایط انسانی در منطقه کاهش تنش ادلب تأکید کردند.

در این نشست مباحثات مفصل دو طرف درباره اوضاع کلی در جبهه های زمینی در سوریه با تأکید بر وخامت شرایط کنونی در منطقه کاهش تنش ادلب ادامه یافت و در نهایت هر دو طرف بر پایبندی خود به توافقنامه های موجود بین مسکو و آنکارا که در آنها اتخاذ تدابیری برای کاهش تنش و سهولت در شرایط انسانی در استان ادلب، ضمن ادامه مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه پیش بینی شده، تأکید کردند.

دستیابی به امنیت و ثبات درازمدت در ادلب و سایر مناطق سوریه در طولانی مدت فقط بر اساس اجرای تعهد همه کشورها به اصل احترام به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی این کشور امکان پذیر خواهد بود.

در فاصله بین مذاکرات آنکارا و مسکو، اردوغان دست به اقدام دیگری زد و با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت وگوی تلفنی کرد. نهاد ریاست جمهوری ترکیه طی بیانیه ای در مورد این گفتگوی تلفنی اعلام نمود: دو طرف در این تماس تلفنی درباره اینکه حملات نیروهای دولتی سوریه در استان ادلب که به کشته شدن 13 نفر از نیروهای ارتش ترکیه منجر شده، امری غیرقابل قبول است، اتفاق نظر داشتند.

پیشروی ارتش سوریه و پیشنهاد روسیه به ترکیه

در این باره می توان گفت که پیشروی های ارتش سوریه در ادلب شتاب گرفته و دستاوردهای دو هفته اخیر٬ از منظر ارزش نظامی و سیاسی٬ برای ارتش تحت امر بشار اسد٬ دستاوردی مهم و غیر قابل انکار است. اما اردوغان و تیم سیاسی امنیتی او در برابر واقعیت صحنه مقاومت می نمایند و حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند که دمشق و مسکو برای پاکسازی کامل ادلب٬ تصمیم استوار گرفته و اراده خود را به نمایش گذاشته اند.

بنا بر آنچه از این مذاکرات منتشر شده، 2 موضوع برجسته است: اول اینکه این نشست نتیجه ای در بر نداشته و دوم اینکه روسیه طرح و نقشه ای ارائه داده که به مذاق ترکیه خوش نیامده است.

بعضی محافل سیاسی و خبری درباره این طرح و نقشه ارائه شده به ترکیه عنوان می نمایند که مسکو به آنکارا پیشنهاد داده که نیروهای خود را تا نزدیکی مرزهای خود عقب بکشد و تا 6کیلومتری مرز خود مستقر گردد، به این ترتیب منطقه ای به عرض 6 کیلومتر داخل خاک سوریه به عنوان منطقه حائل یا امن در اختیار ترکیه قرار می گیرد که می تواند اولاً آوارگان سوری را در آن مستقر کند و ثانیاً از ورود نیروهای تروریستی به داخل خاک خود جلوگیری به عمل آورد (همان مواردی که ترکیه در توجیه اعزام نیروی نظامی به ادلب به آنها استناد می نماید).

این موضوع نه تنها مورد موافقت هیئت روس قرار نگرفته بلکه به مذاق طرف ترک نیز خوش نیامده است، شاید بر همین اساس باشد که امروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی عجیب عنوان نموده که نیروهای این کشور آماده عملیات در ادلب است و این عملیات هر لحظه ممکن است شروع گردد.

چرا اردوغان تهدید به حمله کرد؟

اردوغان اضافه نموده است: ادلب را به اسد و حامیانش نخواهیم سپرد. آماده برقراری امنیت در ادلب برای مردم ترکیه و منطقه به هر بهای ممکن هستیم. طرح و برنامه خود را برای ادلب آماده نموده ایم، مثل عملیات گذشته می گوییم هر آن ممکن است بیاییم.

نکته مهم این است که این بار عملیات ترکیه به خلاف گذشته (عملیات شاخه زیتون، سپر فرات و چشمه صلح) ضدگروه های مسلح و تروریست نخواهد بود بلکه علیه ارتش سوریه است که اگر انجام گردد با واکنش های تندی از سوی دمشق و کشورهای تأثیرگذار در سوریه و نیز جامعه جهانی روبه رو خواهد شد.

در همین رابطه دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین تأکید کرد: اگر اقدام ترکیه علیه نیروهای مشروع دولت سوریه باشد که قطعاً همین طور است، بدترین سناریو از طرف آنکارا خواهد بود.

در مجموع می توان گفت که با عملیات ارتش سوریه در شمال غرب این کشور ترکیه نگرانی های متعددی از جمله سیل آوارگان، از بین رفتن گروه های تروریستی وابسته به آنکارا و نیز بر باد رفتن هزینه های چندین میلیارد دلاری این کشور برای تأثیرگذاری سیاسی در آینده سوریه دارد و به همین دلیل به انواع اهرم ها از جمله مذاکرات و اقدامات سیاسی و تهدید به عملیات نظامی متوسل می گردد تا مانع تکمیل عملیات گردد.

اما نکته مهم این است که سوریه و نیروهای هم پیمان آن یعنی روسیه و ایران بر حمایت از عملیات ارتش این کشور در ادلب تأکید دارند و به دنبال تسلط بر ادلب یا حداقل جهت مواصلاتی M4 هستند که لاذقیه در غرب این کشور را به حلب در شرق آن متصل می نماید.

گزارش از علی حیدری

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1052

به "گزارش، چرا مذاکرات ترکیه با روسیه درباره ادلب با نتیجه ای تقریباً هیچ همراه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، چرا مذاکرات ترکیه با روسیه درباره ادلب با نتیجه ای تقریباً هیچ همراه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید